måndag 1 juni 2009

S som i sommar!



Det har slagit till och blivit sommar! Helgen som dragit förbi har varit hetare än något jag upplevt på länge! De va värt att skotta snö i mängder om man får uppleva detta!




Det kanske är därför som inga större uppdateringar blivit gjorda.

Själv har jag slipat innertak till vår sjöbod. Det va en dammig historia kan jag säga. Mina grannar skrattade gott åt mig när jag tittade förbi i fredags efter en låååång slipardag. Jag såg ut som nåt som stått i en källare i hundra år. Tur att det finns vatten som man kan spola av sig med!

Vi har som vanligt haft en trevlig helg med goda vänner och god mat! Lördagsvädret va underbart. Varmt och skönt! Kvällen avslutades med grillning och en massa mums! Söndag va om möjligt ännu hetare. Tillbringade hela dagen ute i solen och som ni såg så tog sig grabbarna sitt första dopp i Vika. Jag tycker nog att det va lite kallt men de badade och hade skoj. Man får hoppas att det håller i sig.




Söndagseftermiddag gjorde vi oss en sväng till Docksta. Kollade in vår tomt och det ser fint ut om man bortser ifrån allt jobb som ska utföras. Havet är vackert så här års, särskilt en varm solig dag. Innan vi åkte hemöver så fick vi oss lite mat på Dockstabaren.... Vi fick även en Pigelin! Världens bästa glass... särkilt på söndagar men de går för sig en måndag också!

Någon morsdags present va det aldrig tal om... det är inget vi firar... lite tårta fick jag däremot och det va väl huvudsaken.

Idag är det måndag och nu har Rickard åkt till Norge igen. Jag och pojkarna steg upp samtidigt som Rickard vilket betyder att det blev en tidig morgon. Jag va kvick och började putsa fönster och byta gardiner. Dammsuga och torka golven... kl. 09.30 va jag klar och det kändes som om kl skulle vara lunchtid... Har hunnit tvätta flera maskiner, renbäddat och druckit förmiddagskaffe med Anna. Till och med altanen har jag städat - igen... det blir för grisigt efter en helg...

Nästa pass fick bli utomhus. Gräsklippning och inoljning av altanbron. Himmel va jag känner mig duktig.
Mina första plantor till växthuset har jag också införskaffat idag. Det är rätt häftigt, man bor på en av de minsta orterna i Örnsköldsviks kommun men jag kan gå rätt över vägen och köpa både melonplantor och basilika... Ja, det blev lite mera också en chilipeppar-planta och oregano. Tomater och gurka ska jag hämta hos min lilla mamma. Nu ska jag försöka sköta om allt också. Det går ju bra bara man är hemma. Jag måste köpa plantjord... har inte hunnit med det än. Tur att grannfrun har tagit hem mera till Konsum - bra att få handla på hemmaplan... Det va visst nån fritidsbonde som va där och köpte de sista säckarna, Hm... ??!!

Det är rätt kul att påta och greja på än fast man inte är lika duktig som svägerskan... där är det en fin trädgård!
En riktigt ruskig sak som hände idag va när jag va hos henne idag - Det kom en STOR eller jag menar en JÄTTESTOR spindel gående mitt framför oss när vi satt och surrade. Det va det värsta jag sett någonsin. Min spindelrädsla är enorm... och jag vet att jag kan överdriva men detta är nog det absolut värsta jag sett. Tur att jag har Linda som vittne... vi blev rätt rädda båda två - Nu är det DÖD iaf... jag tuffade till mig och slog ihjäl den med Nils foppasko. Fy vale för såna där ruskiga insekter. Värme i all ära men ska vi få såna där otäckingar så vet i tusan om inte vintern är väl så bra!
Nu skulle jag ha slängt mig framför tv:n och sett nåt bra om jag bara kunde få in några kanaler... åh, va jag blir less... funkar inte ett skit - det va samma sak igår. Jag ska prova mig på en kanalsökning men förmodigen går det inte iaf.

Imorgon är det jobb och dagis... Axel ska på fotbollsträning och han längtar jättemycket. Jag och Nils får väl sitta och titta på... har vi tur får vi farmor med oss - den lilla fotbollsfantasten ville så gärna att hon skulle komma å kolla.

Nej, bäst att göra kväll. Får väl lägga mig och lösa ett korsord eller nåt istället för en trevlig film!

Tack å hej!




3 kommentarer:

Petter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
lantislygdman sa...

Du talar sanning när det gäller spindelns storlek!! Och kom ihåg, Storleken har betydelse när det gäller hur äckliga spindlarna är.....Hoppas den inte har nån släkt som bor i härheten.

ScrapAnga sa...

Jahadu, då vet man varför det regnar idag då...