söndag 28 juni 2009

Hettan fortsätter!

Det är så varmt varje dag att man hinner inte ens blogga. Vaknar varje morgon och är dödsförskräckt att sommaren ska vara över... man har ju varit med förr!

Lördagmorgon - lika strålande som alla dagar den här veckan. Mormor kom på besök en snabbsväng - skulle leverera en gurkplanta och en paprikaplanta. Skönt med en privat plantuppfödare! Vi satt och myste i solen en stund men som vanligt blir det nästan för varmt så vi drog oss in på altanen som är sval på morgonkvisten. Synd att det är så sällan vi hinner sitta å prata på tuman hand. Mamma fick iaf en kram av en herre i solbrillor som tittade förbi... Inte varje dag man får en kram bara så där av en vilt främmande karl!







Vid 11.30 drog vi iväg till JANNE o KARINS 50+50 kalas. Jag hade lovat hjälpa till lite med disken så att de andra pigorna skulle få sitta en stund. Det va full rulle å många gäster. God buffé bjöds det på - potatissallad, grillad filé, paj m m... jätte gott. Men vad är väl ett kalas utan tårta?? Det bjöds det också på... prinsesstårta och goda kakor... MUMS!

Dagen blev hetare och hetare och jag hade lovat killarna bad... ett måste när det är 25 grader och gassande sol. När det lugnat ner sig med gäster så gick vi hem och packade badväskan och matväskan och stack till Hällvattnet. Varmt och skönt både i solen, sanden och vattnet. Hade tänkt mej en snabbsväng men det gick inte att få hem grabbarna. Vi badade till kl va 19.

Jag fick mig en härlig åktur till Båthusvika på vattenskotern... Jag som bokat en runtur runt hela sjön har intsett att det tar förbaske mig en hel dag om man ska hinna runt. Men det skulle va kul med tanke på att sjön just är så himla lång och stor.

KVÄLLEN bjöd på varma sköna vindar och en ny sittning på kalaset. Nu vankades det lite starkare saker än kaffe... De hade bullat upp ett fint drinkbord... dvs... man fick blanda till nåt man gillade. Vinkylen va fylld med både festis och öl... Det fanns nåt som passade alla i smaken. Barnen lekte och cyklade runt byn. Halv tolv va det dags att tacka för oss och gå hem för att sova.
Ja, inte jag då. Eftersom det är så fint ute på dagarna finns helt enkelt ingen tid till dammsugning och skurning. Tänkte att det va lika bra att ta tag i det. Inte många som städar en lördagkväll kl 00.00, förutom jag då! Somnade vid 2-tiden...















SÖNDAG - ännu en superhärlig dag. Å ännu en KALASDAG - världens gulligaste 2-åring höll kalas. NOVA NÄSSTRÖM - GRATTIS söta lilla unge!
Ingen behövde gå ifrån de kalaset utan att känna sig proppmätt. Kanongoda tårtor och kakor som vanligt borta på 35:an. Presenterna bestod mest av prylar till lekstugan.




När vi kalasat en stund blev badsuget stort igen... Idag testade vi BÅTHUSVIKA - Wow... Vilket ställe. Stranden, sanden och botten är så härligt. Vattnet höll runt 20 grader.

Vi stannade till kl. 18... man tappar tid och rum dessa dagar. Det har varit en skön och avslappnade dag... badat lite och solat och bara mått gött! Träffade en gammal bekant på stranden.... säkert 10 år sen sist... märkligt nog så kände han igen mig och kom till och med ihåg vad jag hette. KUL. Fick se deras sommarstuga där de verkar ha ett riktigt paradis. Grillade lite korv innan vi åkte hem!


Mr Vattenskoterägare fick ett litet haveri på vägen hem så "sjöräddaren" Evert fick rycka ut med blixtens hastighet. Tur att det finns hjälp på nära håll och att det finns mobiler och täckning!!!


Allt gick väl som tur va.
Men det stod en skeppar-brud på stranden och va rätt nöjd över att även storfräsare kan göra sina misstag!! Fick sig ett gott skratt kan jag tro... Nästa gång kanske det är hon som måste ut på sjöräddning!


Ikväll har jag och Nils tagit en sväng med vagnen - han älskar att åka vagn och själv så tycker jag att det är rätt så mysigt att ta en tur runt byn med detta fordon.

Jag har även talat med de nya CABBY ägarna, de höll till i Borga och hade gjort sig en utflykt till Raukasjö ( om det stavas så). De va helnöjda över husvagnsköpet... perfekt. Va lite orolig att de ångrat sig. Hoppas att de får några trevliga turer ut med vagnen! Stefan frågade hur det va med AC:n i vagen... mitt svar va -Facette-fläkt från Rusta 129 kr... det funkar rätt så bra iaf.


Nu har jag tagit tag i tvätten som jag lagt i en hög allt eftersom jag burit in den från strecket... som sagt, när det är fint väder hinner man inte med innesysslorna! Lugnt och stilla i huset och jag har fått ner temperaturen från 29 grader till 24... det är lite drägligare här inne nu. Antar att det blir svårt att sova iaf.


Fick ett skojigt SMS om att SKORPED har en stor fotbollsstjärna på gång - LOTTA SUNDBERG gjorde två mål i kvällens match mot Domsjö (tror att de va domsjö de spelade mot). Bra jobbat tjejen.... du går i mammas fotspår!


Så är det en ny vecka, ny allsång och nytt avsnitt med ERNST! Skiner solen lika härligt imorgon så blir det att fräsa fläsk och bada igen... Vi får aldrig nog att det här härliga vädret! Det gäller att va me på de dagar som bjuds! Å brun vill man ju bli så det är bara att ligga i!

Livet är härligt - å jag tänker njuta utav det!

Natti natti...Puss&Kram till den som vill ha!

2 kommentarer:

annica lygdman sa...

Joo lite skrattigt blev de. MEN ätt va de ä så sitt man själv mitt i sjön sas.. Hahaha... Vi är tuffa brudar både du å jsg , å många flera oxå, fast bara på olika vis!! SYNS KANSKE I PLURRET I MORRN.. kRAMS.

ScrapAnga sa...

Jag tar det, kan behöva lite kram o puss nu. Kram tillbaka