onsdag 27 januari 2010

Vår vackra vita vintervärld!!


Oväders dagen va inte så farlig som man kunde tro. Inte ett enda strömavbrott och tv-bild ikväll... Min parabol brukar va lite känslig för snöfall.

Det har förvisso snöat en hel del hela dagen och blåst men ingen tok-storm som tur va.

En ledig dag kan verkligen fördrivas på många vis. Nils vaknade före 7 och tyckte att det va dags att stiga upp - ALDRIG - nån måtta får det vara. På med barnkanalen och mamman kunde snozzzza vidare en stund.

Väl på benen så va det frukost och allt som hör morgonsysslor till... Nils pös som en avlöning när bästa vännen ringde och kallade på honom. Jag och Axel fick oss en hemmadag tillsammans.

Jag tog ett cykelpass på förmiddan - ställde in mig på att cykla en mil men det blev 12 km... konstigt - efter mina tolv kändes det omöjligt att cykla nå längre - tala om att inställningen är viktig.

Efter motionsstunden blev det ett sockerkaksbak. Trevligt! Ringde hit en kaffedam och fick en välförtjänt paus.

Klockan går även en ledig dag och på schemat stod både snöskottning, potatis skalning innan kl 14.

Eftersom det va hockeyträning för Axel och Oscar idag så fick jag äran att hämta kusinerna på dagis, bjuda på en delikat middag för att sedan överlämna Nils och Nova till farmor en stund. Sen bar det iväg till Bjästa i snöstormen - det va inte så farligt som de varnat för men på vissa ställen va vägen nästan helt igendriven... gäller att se upp!!

Träningen gick superbra - innan vi åkte hem tog vi oss en sväng på nordhallen och köpte en jättestor chokladmuffins och en sportdryck... MAN måste väl få fika på vägen hem - Det är ju halva grejen! Det är nog bara våra killar som har så mysigt på vägen hem från träningen... ibland (eller oftast) är det bra att bo en bit ifrån... Allt har sina fördelar.


När jag kom hem va det en stor och härlig plogkant in till vårt hus - vad gör man då... sätter på en film åt barnen, gör välling och säger - Mamma kommer snart....

En halvtimme senare är den stenhårda kanten borta + hela gårdsplanen skottad. Jag vet att det ska snöa hela natten men det är ju kul om man tar sig ut på vägen imorgon bitti. Förmodligen åker väl plogbilen förbi nån fler gång och då hade jag aldrig kommit över.


Det blev alltså två skottningar idag - VA stark jag ska bli!


Nu ska jag gå och lägga mig. Läsa en bok och bara mysa ner mig med mina älskade söner. Imorgon är det jobb igen och sen är det helg.


Se så... nu åkte plogbilen förbi igen - på min sida så klart - undra hur hög kant det blev den här gången??

Man blir iaf glad när det plogas... då vet man att det är lite mindre snö på vägen för en stund iaf.


Gooo Natttttttttt

Inga kommentarer: