torsdag 27 augusti 2009

Högt uppe på berget...

.... finns ingen polis! Så hördes det sjungas för många år sen när det avnjutist en och annan öl. Det är länge sen... men dock saknad!
Vad har då detta med dagen att göra?! Jo, imorse såg man inga höga berg. Regnet låg tungt och även dimman. Tänkte på det när jag susade in mot stan och hade Åsberget i sikte... Masten va borta, vädret kan verkligen förändra bilden man är van att se.
Poliser finns det däremot gott om. Nu vädrar de morgonluft vid varje skola och varje 50-sträcka. Det va inte bara jag som susade fram på E4an. De blå/vita bilarna är också ute och far... kollar väl oss fartdårar om vi sköter oss. Jag har än så länge klarat mig ifrån laserstrålen som knycker körkort på körkort... tack och lov... man kanske inte är en sån buse iaf?!
Nåt annat som hände på väg in till jobbet va att det på vägen låg en dunk. Jag tänkte att jag skulle stanna och slänga den åt sidan så ingen skulle köra över den. Dunken va inte tom och vad som skulle kunna ha varit hemkört va Norsk spolarvätska... kommer inte ihåg vad som stod på den men det va säkert nåt kul eftersom norska har en förmåga att låta rätt roligt! Jag tog iaf reda på femliters dunken - snart är det vinter å då är det ett måste att spruta rutan ren!!! Nu kan jag spola lite extra bara för att det va gratis.
Så kan en dag börja. Vad hände sen då? Jobbade själv på förmiddan. Fick en fm kopp kaffe tillsammans med Centerpartiet som va i städartagen. Där snackade vi både om rökning, järnvitrol, och att spåntak kan hålla i 75 år om man har tur. Ang järnvitrolen så fick jag en hel del goda råd om hur jag skulle ha gjort... just det - skulle... Hädanefter ska jag berätta allt här på bloggen om vad jag ska göra så att mina goda vänner ger mig tipsen innan istället för efter!
Ang rökningen så framkom det att det pågår en hetsjakt på rökare. Man får inte röka nånstans längre... MEN kvinnan i sällskapet berättade att ska hon få ta sig en cigg ifred så sätter hon sig i bilen - det resulterar till att INGEN vill låna hennes bil...ALLTSÅ - hon får ha den ifred! Egen härd är guld värd eller vad det brukar heta.
Fick några fler besökare innan förmiddan va över.
Lunchen blev väl både lång och kort... ibland vet man inte vart tiden tar vägen, så är det bara.
Jobbade undan lite som måste göras innan veckans slut. Råkade till och med jobba över lite...
Dimman hade lättat när jag for hem och valde att åka över Nolås - GRATTIS Katrin, du valde fel väg - En bil som bogserades hamnade som en stor bromskloss framför mig... VARFÖR väljer man alltid fel? Fel kö, fel väg, fel ....! I Skorped kan man iaf inte välja fel kö på Konsum - Vi har bara en kö!! PRAKTISKT!
Kom hem till två mätta pojkar - farmor hade hämtat dem på dagis med kusin-brudarna.
Stack hem och hämtade träningskläder... det är torsdag och då är det fotbollsträning. Jag hann inte få nån middag men jag får väl leva på hullet. Det blir alltså ingen middag imorgon heller, med tanke på hullet!
Efter träningen va grabbarna rätt slut på. JAg me´. Har inte gjort ett enda vettigt ikväll. När sötnosarna somnat så satte jag mig å såg en repris av sommartorpet och ERNST. (Det är katastrof, jag har missat nästan alla ÄNTLIGEN ERNST i sommar, de går väl i repris till jul, jag får väl se det då istället) Kokade en tekopp och bara njöt av kvällen!
Nu har jag lyckats se Oskyldigt dömd också - är det så här det är att bara slappa å se på tv?? Det hade jag ingen aning om... Ett rätt behagligt liv.
Imorgon ska Axel åka buss för första gången. HAn va nog lite spänd. Väck mig kl 6 så jag inte missar bussen, sa han innan han somnade. JAg tror att det räcker om jag väcker honom kvart i sju eftersom bussen går en timme senare. Han är ju inte direkt nån tonårs-tjej som tar flera timmar på sig på morgonen...
Hur som helst tonåring eller ej - Jag ska slänga mig i säng. Trött som en trasa MEN utan huvudvärk - och utan Ipren...

Välden är väl underbar - sommaren är slut - hösten är här - mörkret är här - myset är här - sista doppet är badat - snart är det förbaske mig jul - pust... jag som nyss bytt till höstgardiner.
Måste nog ut i skogen och plocka lite mossa imorgon om vädret tillåter... dumt att komma på det när första snön lagt! Men de vore just likt mig... vänta in i det sista eller tills älgjakten är i full gång!

G´nat (Pistvaktuttryck)

Inga kommentarer: