måndag 20 juli 2009

Tillbaka i Skorped

Nu har vi kommit tillbaka till Skorped igen. Nu ska man göra samma procedur fast tvärt om... man bär in allt som har burit ut.... skillnaden är lite mindre mat och lite mera grejor. Kläderna åker dirket till tvätten så på så vis är det ju enklare, man behöver inte välja!

Helgen har varit fantastiskt bra. Anlände till Åsele men info om att det haglade stora kulor som körsbärstomater.... inget man vill vara ute å slåss med direkt. Regnet stod som spön i backen. vi hittade iallafall på hyggliga platser där vi och Sundbergs skulle parkera oss över helgen.

Robban dök upp som gubben i lådan när det vankades att få sätt upp förtält, snällt att han kom å hjälpte till! Han hade nog ett visst sug efter att få sätta upp ett stort tält, de tält de har till sin nya va ett vintertält som hade gått på 10 minuter att få på plats.

När tältet va klart älgade vi iväg till systemet, några minuter före stängning... vi hann! Köpte några öl och cider. Tog vägen via Robbans husvagn på vägen hem. Då ringde våra camping-kompisar å sa att de va på väg... Jag sprang tillbaka till campingen, skulle flytta på bilen eftersom vi "paxat" en plats åt dem.

Våra grannar här hemma kom också, de skulle sova i någons förtält, kul!

När allt och alla va på plats började solen sticka fram, fast det va både kallt och rått. Vi käkade tacos och satt i förtältet och både mös och huttrade. Som tur va så fanns en gasolkamin några vagnar bort (hos Anundsjö bygg tror jag de va) som vi fick låna! Tusen tack må jag säga - utan den har det nog inte blivit lika mysigt!

Fram på småtimmarna tog jag och flickorna oss en tur till Öl-tältet för att kolla stämningen på Riff Raff Ruff... Vi hade sällskap av några herrar också men de slank in hos Polarförsäljaren, där kunde man också få öl.

Nu va vi lite sent ute så vi hann höra sista låten - en gammal Meduza-klassiker... Baren stängde så nån öl hann vi inte heller köpa. Vi gick också till Polar. Trevligt ställe! Jag försökte få försäljaren att hitta nån lyxpryl till min husvagn - Pricken över i:et, så att säga... han skulle tänka men jag va nog rätt säker att en vagn från -94 kan inte utrustas med så många extravaganser. Vi knatade hemöver och bäddade ner grannarna i vårt förtält - de blev rätt mysigt.

Fredag, vaknade till en solig och fin dag. Nu skulle vi göra Åselemarknad! Kom iväg vid tolvtiden så vi började med att äta lunch på pizzerian, allihopa utom en, som hade huvudvärk - så kan de gå när man tar för många knappar innanför västen! Knallade runt och kikade på alla prylar som erbjöds. Gjorde mitt bästa fynd ganska på en gång. Köpte 4 begagnade VHS-filmer för 40 spänn. Det bästa va att jag hittade Nils favoritfilm - ROBIN HOOD. De va ett fynd!

Pengarna rullade ut hela dagen men inte vet jag riktigt vad vi köpte, lite sockar, godis och solgasögon....

Barnen åkte karusell på tivolit.

Grillade på kvällen och åt rester av Jeanettes goda sallad. Synd bara att Westmans åkte hem tidigare på dagen eftersom Konsum kallade hem sin personal!

Satt i förtältet som man regelrätt gör när man campar... det är det som är CAMPING! Grillning och förtält!

Fick besök av kaminägaren, Byggare Bob och Mollgan. Jag och Rossan fick erbjudandet om att hänga med till Öl-tältet med dessa eleganta herrar å de gäller att passa på när tillfälle ges. Synd bara att en av herrarna inte minns varken promenaden till eller från öl-tältet...?? Hur som helst så va vi me, dansade och tjoade till Riffarna... Vägen hem va lång eftersom vi fick bogsera en person men vi kom iaf hem till slut.

Lördag, Det tar på att vara ute halva nätterna men det händer så sällan så man får väl bita ihop. Lite trött men de ordnade sig snabbt med lite kaffe och frukost.

Fick besök av både Janne (bild i ett annat inlägg) Robban å Linda. Dag skulle det fyndas ännu mera...fast de blev inte så mycké köpt kan jag säga.

Gick mest runt och spankulerade, tittade förbi toast-försäljaren, tog oss en sittning på ICA-bänken... Trevligt soligt väder... då har man inte så höga krav.

Vi gick även förbi hos Linda, där bjöds på både öl och drink... Mr Sundberg bjöd alla på mjukglass men en lite särskild topping... mycket bra kombination!

Kvällens middag åts på pizzerian - lövbit.

Det hade även dykt upp förstärkning från Skorped - två herrar som har fru-fritt en vecka hade bestämt sig för en lördagsutflykt till Åsele.... med sig hade de ett nyförvärv samt den traditionella chauffören! Alltid lika kul att träffas!

Barnen va hemma i förtältet, delar av oss vuxna va också hemma och fixade lite korv å bröd åt dem. Vi tog en sväng till mot öltältet men den här gången fick vi åka limosine...

Stannade inte så länge. Åkte tillbaka till campingen!
Söndag, vaknade tidigt - samma härliga solsken. Började plocka ihop alla saker och så skulle förtältet rivas. Tur att det inte regnade iaf. Allt gick förträffligt. Kom iväg från Åsele vid halv 11.

När vi kom hem bar jag in de viktigaste och resten tar jag idag.

Min moster som köpte vår gamla husvagn hade några funderingar om hur vissa saker fungerade så istället för att förklara på telefon så drog vi till Bjästa för att hjälpa dem lite.

Fick kaffe och bullar på salongen och grabbaran fick en motorcykelåktur runt byn med Björn. De tyckte att de va jättekul!

Hem igen och åt lite mat. Tog en cykeltur runt byn, tittade på när Tommy och Jörgen spelade tennis... en spännande match!

När barnen lagt sig såg jag och Rickard en film om Johnny Cash - riktigt bra!

Nu har Rickard åkt till Norge och det känns väl som vanligt - tomt på nåt vis efter en sån livlig helg. Det brukar ordna sig på nåt vis. Efter några dagar är man tillbaka i gängorna!