söndag 19 april 2009

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen!????


Så är man åter på hemmaplan. Vår lilla snabb-fjäll semester blev något längre än tänkt! Planeringen va att vi skulle åka hem på fredagkväll när farmor och farfar skulle dyka upp. MEN så blev inte fallet. Barnen ville stanna kvar och det ville även vi så vi tog och knökade in oss allihopa i husvagnen... gick fin fint... vi hade även andra erbjudanden om inkvartering - både längts upp på toppen hos våra ordinarie grannar men även hos min moster... där skulle vi få bo i gäststugan så att skylla på att vi inte hade nånstans att sova gick inte!

Vad har vi då gjort dessa dagar?
Som vanligt när jag är i fjälls brukar solen ligga långt bakom molnen... så va det även i torsdags! Vi bestämde oss för en skotertur till Saxnäs. Jag och Nils tog Farmors racer-skoter även kallad Mocke-moppen! En lite pärla som gick fint på leden (nja, vi råkade faktist köra tipp en gång - va nog min ovana att köra eller så va det det knöliga spåret vi skulle korsa)
Vi kom en bit och sen blev vi stoppade av polisen! Även där är det poliser... inte bara här i Skorped är de efter oss. Som tur va så va jag "tänkt" som vanligt. Stoppade körkortet i fickan innan jag for och nykter va jag också så farbror blå hade inget att anmärka på. Han va rätt imponerad av min skoter, trallalaa!
Iväg det bar över en något sönderkörd skoterled. Gupp gupp gupp... å en grop å så ett gupp... Men vi körde hela vägen till Saxnäs där vi fick mat och kaffe! Sen åkte vi hemmåt igen.
Fjället va rätt så dimmigt och grått... ingen sol men det är jag ju van.
När vi kom hem va det lite vila och dusch och sen middag hos Westmans! Trevligt trevligt! Det kom även andra gäster på besök - självaste Pink-Hink Patrik med flickvän. Ett härligt par må jag säga!
Vi åkte hem rätt tidigt och satt och såg på tv i husvagnen... mysigt! Nils va som helt galen, hoppade runt ocg tyckte att detta va livet! -Jolit å myyyysit!

FREDAG, vaknade vi till ett fruktansvärt stormande. Trodde att vi skulle packa ihop och åka hem innan lavin-bjärn skulle komma å ta oss. Vi som skulle åka slalom, hm... som tur va så lugnade det sig lite så vi kom oss till backen iaf. Hyrde skidor åt lille Nils som för första gången skulle åka... gick väl inte helt åt skogen... men han hotade ett tag att han skulle bryta sönder pjäxorna! Hur som helst... även det tyckte han va - jolit!
Axel åkte som tusan å solen tittade fram mellan molntapparna... en riktigt bra dag!
Sista åket drog jag, Lisa och Bambebumber iväg på toppen... nu skulle det bli åka av... å det blev det. Jag kände mig som Stig-Helmer i sällskapsresan... hej va de´gick undan bitvis.
När vi kom ner till "andra sidan" så va liftarna stängda och vi stod liksom där vi stod... hur gör man då? Jo, liftkillen startade PISTMASKINEN och vi fick tolka efter den... Vilken grej... inte alla som får göra det! Branten gav oss rejält med mjölksyra i armarna men skoj hade vi... Lisa skrattade hela vägen och det gjorde även jag - för vem hade kunnat tro att det skulle bli så där!
Efter en lång dag i backen for vi hem och fräschade på oss... återigen middag på toppen!
Nu skulle vi ju egentligen åka hem va det sagt... Våra hyresvärdar kom och vi skulle lämna över... nu blev det ju inte så utan vi umgicks och beslutade oss för att stanna vilket också innebar ett besök på Idet... där det va dans till Martinez. Oj, va skoj vi hade! Barnen somnade gott i farmors säng och även hon tror jag!
Jag fick iaf dansa med världens längste kändis... Mr Patrik Forslund... han är verkligen jättelång... men lika lång som han är - lika trevlig va han!

Lördag morgon... farfar tyckte nog att de va lite trångt i slafen... istället för två personer blev de fyra... men det är väl så det är att ha barnbarn!
Efter frukost drog gubbarna iväg på skotertur. Vi damer plus barn tog oss en dag i solen! Underbar klarblå himmel och knallvita fjäll.
Vi hann även med en hälsapå tur till moster med familj! Kul att träffas när man är på samma breddgrad.
Hela dagen satt vi och gassade i solen men om vi blev nå brun vet jag inte... skönt va det iaf!
Kvällen bjöd på mys i husvagnen och sen for vi till Borgaköket och åt pizza.
Det blev även en sväng till Idet för lite dans... nu blev det ngen dans för min egen skull... fanns liksom inga att dansa med.. så snabbt in och rätt snabbt ut igen - 100 spänn för ingenting!

Det va en snabb resume av en fjällsemester på två dagar som blev fyra!
Skitkul ha´re varit och att bo i husvagn på vintern är helt okej när det är lite bättre komfort än i vår gamla cabby.
Camping-livet är näst intill det samma på vintern som på sommaren... folk grillar och dricker öl året runt bara de är lediga!
Nu ska jag bara lägga in lite bilder också... fotografen är en något hängiven mobilfotograf!

Hej hopp!

2 kommentarer:

Malon sa...

Ja visst är det svårt att slita sig från fjällen! Å kul att ni tittade förbi! Vi packade oss hem på söndan efter 10dagar... rätt skönt att de var sämre väder då så kändes de inte så jobbigt!

kram kram

ScrapAnga sa...

Härligt, härligt, verkar ni ha haft det.
Fjällen äe ju sååå härliga.