tisdag 30 december 2008

Seeeg


Att vara ledig är ju jätteskönt. Men va man blir seg och ineffektiv. Dagarna går och inte gör man mycket... Det värsta är att jag knappt vet vilken dag det är. Låt mig tänka, det borde vara tisdag idag. Imorgon är det Nyårsafton - en vecka efter julafton.
Skillnaden mellan dessa två dagar är rejält stor.
Fram till julafton är det fix, stök och bök med julklappar och mat. Dagen innan ska ALLT vara perfekt, dukar ska ligga slätt (inga fläckar) inget damm inte en pryl får ligga fel. Tvättstugan ska vara tömd på smuststvätt, rentvätt och strykhögen ska ligga platt i garderoberna!!! SÅ kommer den magiska morgonen... Julaftonsmorgon - mys mys... men det går inte många minuter innan stressen infinner sig. Man ska iväg till olika släktingar, barnen ska vara finklädda, paketen ska med, ljus ska tändas på gravar och och och .... för så har vi alltid gjort brukar det heta.
Nyårsafton... en hel vecka har gått i softandes tecken. Många lediga dagar och man blir segare och segare.... dagen före nyårsafton är som vilken tisdag som helst. Man stökar runt, dammsuger lite, plockar undan.
Nyårsafton umgås man med VEM MAN VILL... det finns inga regler än fast det är en så stor dag. Man äter och trivs i glada vänners lag. Tänder raketer och barnen stutsar av spänning!
12-slaget är överskattat men ska genomföras.
Så vad säger man.... två stora helger med helt olika inrikting.
Några nyårslöften tänker jag inte avge iaf, det har jag aldrig gjort och tror heller inte att jag kan hålla om jag skulle avge några.
Adjöss!

1 kommentar:

ScrapAnga sa...

Så sant, så sant, du är en klok kvinna du...