torsdag 25 december 2008

Lugnet....

...har landat i huset! Nu är julafton avklarad. Att ge barn i 3 och 5 års ålder julklappar är en fröjd! Allt är bra. Från minsta grej till något större och dyrare uppskattas allt lika mycké.
Vi fick en fin julafton med morronkaffe hos grannarna, på väg till mormor kaffe hos systrarna Näsström.
Hos mormor och morfar blev det jullunch med skinka, sill och tomtegröt. Som tur va hade tomten kommit och lämnat en massa paket. Till och med jag fick några klappar. De sedvanliga paketet med 100 värmeljus, vilket jag fått sedan jag va liten. Perfekt med tanke på hur många som går åt dessa tider, både för mys och för strömlösa dagar.
Efter Kalle åkte vi hemåt. Tradition har blivit att åka genom By (en by i Sidensjö) hela vägen pryds av maschaller var femte meter... jättefint. Någon hade till och med traskat iväg upp på berget och tänt hela vägen upp... Bra jobbat!
Middag och tomte i Mockehuset. Alla nöjda och glada.
Somnade i soffan till en si så där film...
Ställde klockan för att stiga upp till julottan men tröttheten tog över iår. Orkade inte upp - vilket jag ångrade när jag väl vaknade.
Nils och jag tog en sparktur på förmiddan och satte ut fågelhuset så nu har även våra talgoxar fått sig lite att äta.
Nu har jag enligt tradition gjort en potatisgratäng till middag för att slippa äta julmat.
Grabbarna har åkt iväg med skotern och mamman sitter i lugn och ro... plockar i lite julisar och ställer saker och ting på plats.
Nu skymmer det så sakta.... dags att gå ut och tända upp lite marschaller. Skickade även med två som Nils ska tända uppe på "stationsberget". Så ser Du att det lyser där så är det vi som tänt!
Dags att sätta på SCOTTS skivan och poppa och njuta lite i min ensamhet!
Ha en underbar juldag!

1 kommentar:

ScrapAnga sa...

Ooj, det låter ju som en perfekt juldag. Loj o lugn, mysigt. Mockhuset? Jag blir lite nyfiken, det låter kul, vad är det? Nu ska jag läsa vidare, har inte hunnit att hälsa på så mycket under jul. Det ska ju "rännas" o "rantas" runt hos hela tjocka släkten så man blir ju alldeles trött i "pallen". Kram, kram på dig