tisdag 10 augusti 2010

Akut till akuten!

Så hände det nåt idag iaf, Vingel vingel - op' ne'.  Inte nåt som jag önskade men sånt som händer... Axel kom hem med ett stort fult jack i hakan efter att ha cyklat omkull. Ringde till allas vår sjuk-akut här i Skorped - Fru Nilsson såklart... Karin tyckte att jag skulle ringa på jourcentralen eftersom såret va i ansiktet... Ringde direkt och det blev DIREKT till Akuten.
En något darrig pojke satte sig i bilen, fundersam och rädd för vad som skulle hända. Nils va minst lika rädd - det va ju han som hade sagt åt Axel att ta hem hans cykel och då ansåg han att det va hans fel att det hände...
Tur att man är lugn och sansad - ingen fara på taket! MEN när jag kom till sjukhusparkeringen så fanns det ingenstans att ställa sig - vart tusan ska man stå när man ska in på akuten och inte åker ambulans?? Skitsamma tänkte jag - ställde mig på en stor TOM parkering...
In i väntrummet och där blev det väntan med Allsång på Skansen - sen fick Axel bli limmad och omplåstrad på allra bästa sätt. Sköterskan kände igen Axel till och med - hon va ju mamma till en hockey-lag-kompis till honom... så de hade lite att prata om.
Mot bilen igen och DÄR har ju givetvis landat en P-bot på rutan. Min första någonsin. Nu står det 1-1 till mig och Rickard. Han fick ju sin första för några veckor sedan...
Nu känns det som den där bötern inte är så farlig - Tänk om Axel varit med om nåt mycke värre... vad är då trehundra spänn. MEN jag får en himla lust att klaga på att det inte finns nån praktisk parkering för en ensam mamma med två små barn och dessutom är en skadad och gråter. Man kan ju inte skjutsa dem till entren och sen säga att  - Mamma kommer snart....

Nog om detta. Slutet gott - allting gott. Kvällen avslutades med en glass och ett snabbesök hos mormor som plåster på såren.

Vi fick oss ett gott skratt på Akuten iaf. En dam i 45 års åldern hade snusat lite väl mycket i flaskan och va rejält på fyllan. Hon skulle försöka ringa en taxi och va rätt högljudd... sköterskan försökte tysta ner henne eftersom det satt barn i väntrummet. Damen tittade på Axel och Nils och sa sen - Tanter är lite konstiga ibland... Sen frågade hon Nils om han gjort sig illa... Hm, det va ju ändå Axel som satt med plåster på hakan och blod i ansiktet... som sagt - fylletanter är lite konstiga. Nils skrattade så han höll på att spricka... å skrattet fortsatte när doktorn kom in - han måste ha varit ifrån packistan eller nåt. En kul Dr som kunde ta barn på ett bra sätt... men när han sa (på en speciell brytning) att han också brukade cykla omkull trodde jag Nils skulle skratta ihjäl sig... -mamma, en vuxen kan inte cykla omkull, eller hur??  VAD svara man på det... jo, det tror jag nog...
Den där fylletanten gjorde nog rätt i att ta en taxi och inte en cykel iaf...

Det blev alltså ingen tidig kväll, ingen allsång med kaffe och mys... inga nya gardiner i köket... MEN det tar jag och gör en annan dag - För vad ska jag göra imorgon då?? Det kommer säkert att finnas tid till gardinbyte då - om jag har lust alltså.
Annas så ska vi bara ta det lugnt, grabbarna och jag, göra en liten visit till dagis med grejor... brukar bli ett lass som hette duga. Regnkläder, stövlar m m.

Nej nu får det vara nog för idag - Jag går upp och lägger mig med mina små raringar och läser en tidning... God natt!!
Imorgon är sista dagen på semestern.... känns lite ångestfullt men det är ju kul att jobba också - man är bara så inne i det här med att vara ledig - Jag och mornar är ju inte bästisar så att säga....

snipp snapp snut... så va den här semestern slut!

Inga kommentarer: