onsdag 24 februari 2010

Fimbulvintern

Nån som hört talas om detta ord?? Nej, inte jag heller men jag råkade ramla över detta så då kan jag ju lika gärna dela med mig av mina nya kunskaper. Tänk när ni sitter hos Rickard Sjöberg i i Postkodlotteriet och får frågan vad detta ord betyder - då kan ni tacka mig!!
Tycker också att det känns helt rätt i tiden om man säger så.... Att den här vintern är mäktig och stor kan vi väl skriva under på. Vad jag blir lite förundrad över är att det ska påpå i tre år utan sommar, HJÄLP!!!! Hur ska man överleva det?

Här kommer Wikipedias förklaring
Fimbulvintern (av fornnordiska fimbulvetr = ”den mäktiga/stora vintern”) var i nordisk mytologi ett tecken på att Ragnarök obevekligen var i antågande. Ordet används även för att beskriva det kalla klimatet i Norden under järnåldern.
Fimbulvintern sades vara en
vinter som varade i tre år utan någon sommar. Den hade trollats fram av Valand, som hade vinterviste i Finland hos Snö den Gamle.


För dig som inte vet vad Ragnarök betyder
Ragnarök ("Gudarnas sista öde"[2]) refererar inom nordisk mytologi till en serie händelser, inklusive en avgörande strid, som förutspås leda till jordens undergång. Detta innebär många gudars och andra mytologiska personers död, inklusive Odens, Tors, Frejs, Heimdalls och Lokes. Till detta kommer ett antal naturkatastrofer, med bland annat en översvämning som ställer hela världen under vatten. Därefter reser sig världen igen, varvid de överlevande gudarna slår sig samman. Samtidigt utgör de enda överlevande människorna, en man och en kvinna, förutsättningen för en ny befolkning. Ragnarök är ett av de mest avgörande elementen i fornnordiskt religionshänseende.

Mycket mystiskt - tänk vad ett ord i ett korsord kan få en att börja fundera.... Nu vet vi vad ordet Fimbulvintern betyder!!

Inga kommentarer: