torsdag 15 januari 2009

Mat för 4 månaders bebisar


Vaknade imorse av att telefonen durrade till... Lätt yrvaken svarade jag och den som ringde blev rätt förvånad över att jag inte satt i bilen på väg till jobbet. Att jag blev väckt gjorde absolut ingenting utan det va rätt så bra. Jag hade i och för sig varit vaken en timme tidigare men slumrade till lite...
Det kändes skönt att sova ut lite. Har haft lite svårt att somna flera kvällar så sömnkontot va verkligen på minus. Det märkte jag även igår kväll när jag somnade framför tv´n. Jag ville nästan inte gå upp till sängen för jag sov rätt så skönt där i soffan.

Hur mycket man än städar och grejar hittar man ständigt nya ställen att städa lite mera på. Fast det är rätt så mysigt att gå omkring och pyssla i hemmet. Jag går nämnligen runt med ljudbok i öronen. Nu har jag lyssnat klart på Mari Jungstedts Den inre kretsen. Den va lite trög i början men när man börjar närma sig upplösningen går det inte att sluta lyssna.
Nu ska jag ge mig på nästa bok Den döende dandyn. Skönt när man håller sig till samma författare och samma huvudrollsinnehavare. Det blir lite enklare att komma in i storyn.

Anna messade om kaffe och nybakt bröd idag. Snabba som vesslor klädde vi på oss och drog iväg dit. Burr vilken kall dag. - 17 grader Åh va trevligt, doftade nybakade bullar i hela huset. Det är så det ska göra i ett hem...
Så ett tips från husmodersföreningen:
Kom ihåg! Även en misslyckad kaka doftar gott något vi kom vi överrens om eftersom jag alltid misslyckas med mina sockerkakor.

Grabbarna ville att jag skulle göra trolldeg så jag satt och sökte efter receptet på internet. När jag väl hittat det och skulle börja knåda ihop degen så hade de börjat leka med nåt annat så det hela glömdes bort... Det få bli en annan dag!

Middagen idag blev verkligen inte vad jag tänkt mig. Jag skulle göra köttfärssås och spagetti. Trodde att jag hade en burk med sås i frysen men NEJ, det fanns det inte... Hungrig som en varg tänkte jag att jag skulle bryna köttfärs, hacka lök o s v ... hm, fanns inte utrymme för det med min hungriga mage. Vi skulle på affär´n också, så jag köpte en färdig köttfärssås... borde väl funka, NJA, det smakade barnmat, sånt man ger till bebisar vid 4 månader. Ingen "hit" och jag lär nog inte köpa det igen.
Jag har fått mig en välförtjänt kaffekopp på maten så nu känns det bra!

Nu är det uppladdning för hockeyn. Jag har en son som surrat om det hela dagen. Det är helt otroligt vad intresserad han är.
Då håller vi väl tummarna att MoDo vinner kvällens drabbning! Jag lär väl återkomma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trolldeg/Play Dough
Här kommer ett recept på Trolldeg, som roat mina barn många gånger!

5 dl vetemjöl

2 dl salt

2 msk alun ( finns på apoteket)

5 dl kokande vatten

1 ½ msk olja

Karamellfärg

Blanda alla torra ingredienser, häll på det kokande vattnet som blandats med oljan och ev. karamellfärg ( det finns även i blått på Coop! )

Förvara i plastpåse när den svalnat och inte används. Klarar sig lääänge tack vare alun!

Degen är asskön att kladda med även fast man blivit vuxen och kostar ju inte många kronor att tillverka själv!

Ha så kul, Ulrika

ScrapAnga sa...

Håller med Ulrika här, den är kanon att hålla på med.
Jag ser att kaffeandan sitter i och en väldigt "katrinmatchandebild" har du fått till, hihi.
Håller med dig med, herregud, vad får barnen sportintresset ifrån, det är helt otroligt, och vid så unga år. Jag hade Jeff springandes igårkväll, (han fick nämligen inte följa på hockeyn) skrikandes att han måste ha datorn, Mamma bort härifrån. Jag traskade därifrån för att efter ett tag komma tillbaka o kolla vad han höll på med, Jo, han lyssnade på Radio Västernorrland via webben, för det hade han hittat att de sände matcherna. Och hur kan man hitta det??? Undrar en trög mamma, hursomhaver, så hann jag då inte kika in hos dig igår, men nu, kram till dig i kylan, jag har 25 grader, hur många har då inte du?