söndag 4 september 2011

Husmors jobb

Ännu en helt underbar dag! Hade lite pyssel för mig här hemma från morgonen. Blev bjuden på blåbärspaj hos svärmor och det va jättegott.
Vi bestämde att ta med oss barnen till skogen och se om vi hittade några lingon... Hittade inte särskilt mycket men fick oss en ljuvlig dag i skogen.
Barnen va duktiga och vi gick och gick och tillslut så kom vi hem igen...
Slutade med ca ett halvt kilo bär som nu har rensats och blivit till god sylt! Gött att finna.

När jag ändå skulle koka sylt passade jag på att göra en stor laddning med pannkaka - också bra att ha. Pannkanor kan man äta morgon middag och kväll... varm eller kall... alltid bra. Visst man kan köpa färdiga också när nöden kräver men så mycket bättre att få ta fram ur frysen.

Det är roligt att baka, laga och fixa... å säkert så många gånger nyttigare än det köpta.

När jag jobbar kommer vi hem kl 17... å så ska man laga mat, Lätt att kl blir 18 innan man ätit färdigt och då är ju kvällen slut.
Igår blev det rätt mycket mat över också men av det gjorde jag två matdosor som Rickard kan få när han kommer hem, också bra att hitta.

Jag gillar husmors-stilen. Har man bara tid så är det ju så enkelt... jag måste nog gå och skörda mina tomater och morötter också. En morotssoppa i fryen är inte heller fel... ibland blir jag så tok-sugen på just den soppan... å då är det ju enkelt att bara tina en burk.

Hemlagad mat är fin-fina grejor!

1 kommentar:

Carina sa...

Ja jag kan bara hålla med, det är så härligt att laga, baka, fixa o dona i köket. För det mesta blir det ju dessutom inte bara nyttigare är köpt, utan godare också. :-)