söndag 25 september 2011

Höst sol

Idag känns det som en riktig höstdag. Fullt av gula löv överallt och det är liksom en annan luft.

Det har varit en lugn och skön morgon. Grabbarna kunde sova ut för en gång skull.

Jag har suttit och skrivit ner några glassrecept. När man hittar ett man tycker om är det bäst att skriva ner det för nästa gång man söker på nätet är det inte säkert att man hittar samma.
Igår gjorde jag blåbärsglass... supergod. Blev hur lyckad som helst. Trodde inte att det skulle vara så enkelt att göra egen glass. Jag gjorde en laddning på förmiddan och frös in och till Fångarna på Fortet så mumsade vi vår alldeles egen glass.
Det är kul att exprimentera lite. Har en del hjortron i frysen också - de ska också bli en smaksättning på nån glass framöver.

Just ja, jag skulle ju lägga ut receptet på bullen jag bakade härom veckan...

Anna-Britts Hälsobulle

8 dl Vetemjöl 
4 dl Grahamsmjöl
3 tsk Bikarbonat
1 tsk Salt
1 dl Solrosfrön
1 dl Linfrön
1 dl Russin
2 dl Sirap
1 L Fil
Blanda ihop alla torrvaror, häll i fil och sirap, rör ihop och fyll 2 st 2liters formar... grädda i 175 grader i ca en timme. Klart!

Inga kommentarer: