måndag 4 oktober 2010

Bullerby-känsla

Kaffebordet stod dukat... bullar och kakor, kaffe och saft...
Nu har vi varit och fikat i Lännäs gamla byskola... å fröknar fanns det där också... både Ulla och Lena va där.

Farmor, Nils och Axel verkar fundera över nåt som
Sara-Eva har att berätta...

Vi fikade bullar och kakor - det va jättemysigt. Varmt och gott - det brann i alla kakelugnar och på varje bord stod det ljus. Ulla berättade för grabbarna att det hade varit en skola för länge sedan. Skolfröken hade bott i huset och vi satt i ett av "frökens" rum. Det va precis som på bullerbyn - där bodde ju också fröken i skolan.
Vi fick också se en film från 40-talet. De visade hur det gick till uppe i Lännäs-bo'ern på den tiden. Mycket lärorikt för mina små troll...
Sitter och myser i finrummet i värmen av kakelugnen
Tusen tack till alla som arrangerat det så fint - Tror att det hade varit ca 70 besökare och medan vi va där så kom våra SFI elever (Svenska för invandrare) och fikade och fick lära sig lite om den svenska historien.
Roligt att så många deltar i kursen.

När vi kom hem va det sängen och saga för de små och målning för mig. Jag har målat brädor till stugan med järnvitrol så innan jag satte mig här va det en dusch som gällde... man stinker järnspett efter att man målat med detta. Men snyggt blir det om jag får säga det själv.


Det rycktas om att det första av stugan åker till Docksta imorgon... spännande spännande... Nu börjar det brännas på riktigt!!

Dags att packa för morgondagen och ge sig iväg till sängen - hur gärna jag än sitter uppe ett tag till så bara MÅSTE jag gå och lägga mig. Jag va verkligen dödstrött när klockan ringde.

Måste bara skicka en hälsning till EMILIA och tacka för den goda och trevliga lunchen idag.

Natti natti



Inga kommentarer: