torsdag 23 augusti 2012

Checka in!

Vi FB-världen brukar checka in på olika plater vi besöker. Det är kul att se hur man benämner sina egna hem.
Jag brukar checka in på: Det bästa av det bästa - 29an! Men kärt barn har många namn, jag har även - Mitt hem min borg!
Konstatera kan man att "HEM" är det käraste stället man kan checka in på för de flesta.

Att jag är hemkär är ingen nyhet - Jag trivs å mår! Igår lyssnade jag på en kvinna på nyhetsmorgon, hon jobbade med att strukturera upp människors liv - kan det ha kallats för livscoach?! det kvittar.

Hon hade bytt liv när hennes man small rakt in i vägen - Sålde allt de hade, bytte livsstil - det som varit viktigt blev oviktigt. Att jobba 150 % gick helt bort, osv... JA, hon pratade på om hur viktigt det är att förekomma det hjul som kan komma att snurra allt för fort. Det är ytterst få som klarar av höghastighetshjul någon längre tid.

Då slog det mig, det måste vara så att jag har förekommit detta fenomen på nåt vis. VARFÖR måste katastrofen vara ett faktum innan man fattar att man ska göra om å göra rätt...
Jag finns till hands, har tid, ger tid. Fast visst har det en baksida som får en att undra om man är riktigt udda. Att ständigt försvara varför man inte jobbar mer än vad man gör, varför man bor så långt ifrån stan, å allt vad det är. Jag kan också stressa - jag har också ont om tid (på mitt sätt) - det kör ihop sig för mig också. MEN vilken lycka att få finnas till hands för sina barn när de som mest behöver mig. Att ha tid med en kaffekopp med en vän... och... och... och...!!

Igårkväll gick jag och la mig nästan samtidigt som barnen. De låg i min säng och jag i mitten. De somnade med mig. Jag fick somna med en liten hand i var av mina händer. Underbara känsla! Min känsla, ingen kan ta det ifrån mig!

Ikväll drog vi på bibblan, lånade böcker, köpte en kopp choklad - så gör man på Skorpeds bibliotek, småpratar med andra besökare... åker hem med böckerna - och längtar tills det är dags att gå och lägga sig och läsa. Jag läser ett kapitel varje kväll ur en bok - det är en otroligt härlig stund. Inget ovanligt i barnfamiljer men EN VIKTIG STUND och UPPSKATTAD STUND.
Undra just hur många barn som aldrig får en saga om kvällarna, som får somna själv utan gonattkram för att föräldrarna inte har tid och bara längtar tills barnen lagt sig för att hinna med allt?! Säkert massor och jag kan nästan inte tänka på det ens.
Det blev verkligen ett djupt inlägg - men jag bara gatt skriva det ändå - Summan av kardemumman -

Jag checkar in på - DET  BÄSTA AV DET BÄSTA - 29AN

Inga kommentarer: