onsdag 14 mars 2012

Gravid??

Skrattade gott åt kommentaren i mitt förra inlägg - Tänk vad en rubrik kan ge funderingar...

Frågan är om man skulle våga skaffa några fler barn med tanke på alla BB-stängningar. Jag blir så arg när jag hör hur de som bestämmer har planer att stänga BB-avdelningarna i Övik och Sollefteå. Hur kan nån beslutsfattare vara så dum?
Jag minns när Nils skulle födas, då var det stängt i Övik - Vi skulle till Sollefteå. Det var väl okej MEN när jag ringde och ville komma dit så va det fullt... åh, så praktiskt... - Du får åka till Sundsvall, eller till Umeå... Vad kvinnan inte förstod va att det inte går att förhandla med en gravid kvinna där vattnet just gått. Jag vägrade och sa att jag kommer till Sollefteå i allafall. Sagt å gjort... Nils blev född men hur kul hade det varit om vi brännt iväg till Sundsvall?? Jag blev kvar på BB i en vecka eftersom Nisse hade gulsot - Jag hade nog inte fått många besök under den veckan om vi hamnat i Medelpaddornas rike.

Hur kan de som bestämmer tro att några unga familjer ska våga bo på landsbygden när vi får så här dåliga erbjudanden... Vem vågar bli gravid och ha en beräknad förlossning under sommarmånaderna?? Nej, det blir total celibat september - november för att eliminera alla risker... VANSINNE!! Ska man måste tänka på sånt också - Det kan ju va nog knepigt att bli gravid iaf.

Dra in några representations resor för landstings-hövdingarna så är vi hemma me halmen!

Framtidsyrket måste ju vara resande barnmorska... som på 1800-talet. Jag ser hon framför mig med lustgastuben i ena handen, en sackosäck på ryggen och med doktorsväskan i den andra handen. Frågan är bara VEM ska göra förlossningsfikat och VEM ansvarar för att den svenska flaggan står på brickan??

Jag såg häromveckan ett repotage om Åsele-ambulansen - den byttes ut mot en skruttig akutbil... Vart är världen på väg?? Jag önskar att man orkade engagera sig men se den världen har jag redan varit inblandad i och det är då inte lönt att tycka nåt för det blir ändå aldrig som man vill - Allt är redan bestämt på en helt annan nivå.

Läste på Emmas blogg om att kommunen ska avveckla en lekpark i Bredbyn - Så dåligt! I stan där det finns en massa saker för barnen redan - där satsar man miljoner på en lekpark... Vad har Emma i Bredbyn för nytta av den? Kommer man en gång iväg till stan inte sätter man sig i lekparken... nej, då gör man det man ska och sen åker man hem.

Hur tusan ska man kunna få folk att bo på landsbygden då man avvecklar all service? Jag säger bara Öviks Energi... Linbana... Sekab... Tro tusan att inte pengarna räcker! Känns inte rättvist att vi ska vara med att betala sån skit när vi ändå inte får ta del av skattepengarna...

Nog med gnäll fast nog är det med all rätt - Dags för uppror!

En lycka i allt elände är att MODO vinner kvällens match... De va bra de!

1 kommentar:

Emma - That´s me sa...

JA, visst är det vansinne Katrin?!
Men, vi ger oss inte i första taget. =)