fredag 20 juli 2012

Stiftelsen Reihold & Signe Eriksson

Som jag skrev tidigare idag så har jag fått ett stipendium. Helt oväntat, helt otroligt! Å jag blev så himla galet glad!!

Stiftelsen är urgammal... Kortfattat så så var paret mycket engagerade i jordbrukare och att de skulle få det bra och kunna livnära sig på sina egna produkter. Bildade slakteriföreningen och den första kooperativt ägda latmannaföreningen i Örnsköldsvik.
Paret hade inga barn och i sitt testamente stod att pengarna skulle tillfalla en stiftelse vars avkastning skulle användas som stipendium till husmödrar - detta för att de som andra yrkesarbetande skulle få möjlighet till ledighet och avkoppling.
Begreppet husmödrar har i senare tid vidgats så att kvinnor som är verksamma på landsbygden och gjort speciella insatser för bygden också kan få stipendiet.

- Den här gången blev det jag! För att jag är jag. Det låter ju lite konstigt men på nåt vis så är det nån som tycker att jag gör nåt bra för min bygd, engagerar mig i utvecklande frågor som Macken och som skriver positiva saker om Skorped.
För mig är det en självklarhet att engagera mig. För mig är det självklart att skriva positivt om det bästa som finns, en plats som jag älskar högt över alla andra platser... Ja, så är det faktiskt.

Stipendiet ska alltså användas till "ledighet och avkoppling" . Vilken ära och vilket angenämnt ändamål för pengarna. Bara så ofattbart på nåt vis.

-------------------------
Japp, så har jag förklarat lite av mitt tidigare inlägg.

Dagen idag har som vanligt varit toppen - kan bero på det vackra vädret och för att jag fick klippa mig och få lite färg i håret... Tänk va lite en kvinna kan behöva för att känna sig lycklig!!

Grabbarna har simmat som vanligt och fick idag åka med Linda. De kom hem med en lång lapp på alla simmärken de tagit och imorgon ska alla märken kvitteras ut... KUL!

Det blev inget Vika idag eftersom barnen har roat sig hos kompisar i Uberg - kul att de träffas än fast det inte är skola.
Axel och jag tog en springtur i kvällssolen... han löper på bra tycker jag och jag försöker peppa honom så gott det går... man är ju inte så bra själv men tack vare honom så kommer jag också ut.

Innan vi satte oss och kollade in ERNST projekt för veckan så köpte vi lite glass av glassbilen. Alltid bra att ha några pinnar i frysen om det blir fler varma dagar.
Sen blev det lite mamma tid - ja, ni vet, måla naglarna och känna sig lite fin...

Nu har klockan hunnit bli SENT och jag måste gå och lägga mig. Imorgon gör vi sista passet på "simmis" Hoppas att vädret håller i sig.

Sov gott till alla - Jag känner mig helt upprymd över dagen men nu gör jag kväll!


Inga kommentarer: