onsdag 12 november 2014

Minnen så det förslår...


Klicka och lyssna... Vad minns Du??


Nostalgitripp!

Året var... 1987...
7e klass - Geneskolan. En helt ny värld! Livet lekte... Eller så va man olyckligt kär... Om-vart-annat... Kompisar, musik och va det viktigaste i världen... Å vad som skulle hända till helgen... Eller kanske redan imorgon.

Då va telefonnumret 702 07 upptaget... Länge varje kväll... Det pratades i flera timmar, om vad... Ja, säg det. Men nog är det tur att mobiler finns nuförtiden. Mamma och pappa blev nog galen när telefonen aldrig va ledig.

Vilka minnen det finns från den där tiden. Camilla och jag hade många hyss för oss. Camilla, som tyvärr inte finns bland oss längre, trist, Vi har många fina minnen tillsammans! 
Vi kunde prata och umgås i timmar, dygn och dagar. 
Vi sov över hos varandra, pratade hela nätterna, rymde ut på Billstabyn... Liftade till stan än fast man inte fick. Vaken en hel natt och spelade EUROPE på högsta volym... samma låt om och om igen... Gick på disco och spanade på grabbar som gick på andra högstadieskolor... Wow... Man hade ingen aning om vilka de var - spännande! Nu hittar man alla På sociala medier. Fusk!!

Jag kan faktiskt skratta lite för mig själv när jag går på stan på lunchen och ser en av de snyggaste på Själevadsdiscot... Ha haa, ja, då ja... Nu ?? Vet jag inte om åldern har tagit grepp om herrn i rock och halsduk...  Tur att man själv är väl bevarad. Han ska bara veta vad de ha pratats om honom... För det va ju givetvis bara prat. Tror jag fick en eller två danser... Men mer blev det aldrig.

Skolbussen
Jag minns när vi åkte hem med bussen - va det en schysst busschaufför fick vi spela Magnus Uggla, albumet "den döende dandyn" - Joey Killer, fula gubbar, varje gång jag ser dig... Å många fler underbara låtar.
Ugglas bästa... eller?? Så svårt att säga vilket som är bäst eftersom jag älskar alla Ugglas album!

Va enkel det är idag - tillgång till precis den musik man vill lyssna till NU. Då va det inte lika lätt - man fick gå in på Östmans och be om att få lyssna på en skiva som man ändå inte hade råd att köpa... Att personalen orkade. Men så fort man hade en slant över så köpte man en "singel" eller va man riktigt stadd i kassan en LP.

Just de där åren på högstadiet va en märklig tid. Barn och vuxen på samma gång. Många nya kompisar, lärare och ämnen. 
Kul att många av oss idag håller kontakt via FB idag. Tänkte skriva en massa namn men är så rädd att glömma nån så NI vet vilka ni är.
Varför ses vi aldrig? Nån jag ser varje dag är min gamla NO-lärare Stefan. Han går sin morgonpromenad med sin tax, jag vet att det är han men han vet nog inte att jag är jag...

Maria och jag har också en massa underbara minnen från den där tiden... Jag minns hur vi hörde Ugglas megamix på ett disco - veckan därpå va vi på jakt efter denna mix... Minns inte riktigt om vi fick tag på den.
Maria lånade hennes mormors lägenhet och där huserade vi innan vi skulle på Parken. De va så himla kul, undra om hennes mormor tyckte likadant... Hon blev nämligen förpassad till Åte... så hon fick aldrig vara med oss på våra förfester... förfester som va rätt oskyldiga. De bestod mest av surr, bad och fix inför den roliga kvällen på Folkets park. Taxi åkte vi också... då kände man sig riktigt stor. Marias och min låt är nog Raising my family - Steve Kekana. Jag tänker bara på våra upptåg när jag hör den.
Fint ska de va!!
Det konstiga är att när jag lyssnade på Spotify på alla dessa låtar kom en massa minnen men när jag ska skriva så går känslan inte att sätta i ord. Märkligt.

Minnen är minnen och nu är nu... Musik är fantastiskt - samma som dofter - man kan förflytta sig både många mil och år...

Jag gillar att leva här och nu också! För det är ju så härligt med allt som händer JUST NU... Är man inte med nu lyssnar och doftar så har man ju inget att minnas längre fram... Alltså summan av kardemumman - Ska man få några härliga minnen gäller det att leva här och nu!

Law Law till alla som bidragit - kom ihåg att det finns ett kommentarsfält - fyll gärna på med minnen... De vore för himla skoj!  

Kloka ord!!



2 kommentarer:

Mia sa...

Wow! Jag får ståpäls när jag tänker på de åren! LOVE!

Miss Mi sa...

Ja, vilka minnen man har!...och jag håller verkligen med dig.. vilka Flashbacks man kan få av vissa låtar... Plötsligt är man en liten fjortis igen...som tycktes va så förbaskat stor och mogen... Ha ha.. Underbart!

Kram till dig från mig- tjejen i grannbyn, som ÄLSKADE att få gå in i ditt stall och känna på mjuka hästmular <3 Minns när vi fick dricka varm mjölk, hämtad direkt från lagårn o korna, hemma hos dig. Med nybakta kanelbullar till.
:) Minnen!