måndag 29 september 2014

Tummen upp Linda!

Dagens "tummen upp" går till Linda Lygdmans brandtal på Facebook om hur bra det är i Skorped!
Jag hade tänkt skriva ihop nåt liknande här på bloggen men nu har Linda sammanfattat allt så bra så de behövs rakt inge mer.
Jag har tidigare skrivit "Jag vill ge dig det bästa" minns inte riktigt när men det var min beskrivning av Skorped... Det va också de orden som gjorde att Tidningen 7 ville göra reportaget om Skorped och nomineringen till "Världens bästa Öviksby"
Där tog jag upp att man är välkommen att delta i alla aktiviteter... Man är också välkommen att engagera sig där man vill och OM man vill... Allt är upp till sig själv. Vill man stå passiv så går det också bra...
Skorped är och förblir en kanon by för alla åldrar!!
Ha en trevlig kväll gott folk! Å ha ni lite å göra så ta en kratta å dra några varv på grusplan... Annars ha vi snart en gräsplan till å sköta om!!

---
Hittade inte blogginlägget... Så här kommer texten till tidningen 7

Världens trevligaste Öviksby - Skorped

När jag var 18 år kom jag till ett vägskäl – vad skulle hända härnäst? En fundering som många ungdomar har i den åldern. Var fanns framtiden och var i framtiden fanns jag? Storstan eller stanna kvar? Jag stannade inte kvar, valet blev inte centrala Örnsköldsvik, jag valde att flytta fem mil inåt landet. Landsbygd eller glesbygd? Jag vill säga det förstnämnda, det har en något mera idyllisk och positiv klang. 

Den by som blev bygden i mitt hjärta heter Skorped. Här finns allt en människa kan behöva. Vi har allt, affär, bank, en unik presentaffär, café, pub, skola, fritids och förskola, äldreboende och ett fantastiskt föreningsliv. 

Åren har gått och jag har bott här i över 20 år. Kärleken till min by blir bara större och större. En ort med 350 st hushåll och en massa underbara människor. En skola där alla barn känner varandra. Personalen tar han om barnen på bästa sätt. Det är tryggt att lämna dem och en glädje att hämta nöjda och glada barn. Vi har det så bra. Visst finns det regniga dagar här också men bakom molen skiner alltid solen. 

Jag bor i en bygd där jag i princip kan lämna mina barn till vem som helst om nöden kräver. Här hälsar alla på varandra, hjälper till om vi ser att det behövs. Det finns en gemenskap och ett ansvar som man deltar i, om man vill.

Skorped är något speciellt, något jag skulle vilja dela med mig av till fler. Alla skulle få bo i en by som vår by. Skorped har även en fadderby i Haiti – Bois Negresse. Här finns ett stort hjärta, där att få ge betyder mer än att få. Vår lilla by har hjälpt en annan liten by till ett bättre liv och en bättre vardag. Vi har samlat in pengar så barnen i Haiti också fått en lekplats. Vi samlar vidare och nästa mål är att bygga en ny skola eller bygga en vattenreservoar våren 2014.  

Vi bor i en levande bygd, med 40 minuters bilresa in till stan. Det finns en plats på jorden som väntar på dig... Vill Du som jag, ge det käraste Du har en fin uppväxt. Lägg då Skorped på minnet 

Skorped – Världens trevligaste Öviksby!

Inga kommentarer: