tisdag 19 september 2017

Jag känner efter...


God afton!!
Tisdagkväll och det känns så skönt med en vanlig vecka...
Hade en liten körning på vägen hem idag, först hämta hem svärmor från stan och sen hämta Axel i Bjästa...
Fixade middag och sen har vi chillat, plockat och städat... ska hänga en tvätt och sen göra kväll!
Det känns att det är höst - bistra vindar å råkallt, passade bra med en brasa i kaminen...
--
Det är skönt att vara hemma. Helgen va toppenbra och det är alltid roligt med cup... Men helgen blir kort och intensiv... många mil i bil... packa å packa upp...
--
Imorgon är det en "ledig dag" - börjar med en körning till tandis i Bredbyn, sen en eventuell körning till stan... fullt schema men ändå skönt att kunna göra bort en massa saker som ska göras... är så nöjd över min "lediga"onsdag även om det oftast är inplanerade saker som ska göras bort...
Så jag känner efter och KÄNNER att det här är bra, eller bäst!
--
Jag har suttit och kollat Fb och ser att det funderas över kyrkovalet och VARFÖR man ska vara medlem i Svenska kyrkan... jag säger VARFÖR INTE?
Vi betalar några tusen om året till kyrkan, även om man inte hänger där så ofta är det inget jag vill vara utan - i nöd och lust, i glädje och sorg... vid katastrofer och nödlägen - där finns kyrkorna. Alla är välkomna - medlem eller ej... kan jämföras med om man ska vaccinera sig eller ej. Den som väljer att avstå att ta en spruta mot mässlingen klarar sig ändå för att de flesta redan vaccinerat sig - kanske en konstig liknelse men ändå.
När mina nära och kära lämnar jordelivet är jag glad att jag få gå till kyrkan på begravning - få den omsorgen och värmen som kyrkan ger.
Att få fira skolavslutning i kyrkan är så fint...
Att som i somras få delta på en vigsel... visst man kan gifta sig i en lada, bygdegård eller brygga men för mig är det nåt visst att få vara i kyrkan.
Att få döpa sina barn - att få gå på Stor och liten, adventsgudtjänst och julotta - det betyder mycket för mig.
Att få gå på kyrkogården i den lugna och rogivande miljön... snyggt och prydligt med träd och blommor - allt så välskött...
Jag fortsätter på temat - Jag känner efter - Jo, för mig känns det rätt att vara medlem i Svenska kyrkan!
Men man gör givetvis som man vill❣️

Inga kommentarer: