torsdag 1 november 2012

Konsum Skorped v/s Coop Forum

Idag har jag fortsatt med målandet... startade med slipning... fy va jag hatar slipdamm. Nu börjar det närma sig "DET DÄR" imorgon kanske jag har samlat nog mycke mod...
---
Grabbarna har varit på TROLLERISKOLA idag. Mr Zetino jr visade några trix så nu trollas det för fullt. Kul att det va en lov-aktivitet här i Skorped - Allt behöver ju inte vara i stan...

Det va i samma svep jag kom på - Va trevligt och behändigt det är att handla i Skorped.
(ursäkta att detta inlägg blev ungefär 1 km långt!, det bara blev så!)

Så här kan man säga:
Konsum Skorped
Det finns parkering prick utanför dörrn... Oftast har man tur att träffa nån trevlig människa att surra lite med.
Kommer in på affärn och personalen säger HEJ! Drar MedMera kortet i kundautomaten för att se vilka erbjudanden som finns laddat på kortet. Man går sin vanliga runda, köper det man ska och blir glad om man hittar nåt utöver det vanliga. Slänger några ord med Sonja... Knallar in på lagret med tomflaskor som Ingrid glatt tar emot. Suckar lite och frågar Jeanette -Va fan ska man äta idag då? Å vips så står man där med ett recept i näven... Jo, föresten, har systemleveransen kommit?? - Jajamän, jag bär fram det till kassan!
Perfekt!! Handlar vidare
- Ha du köpt toapapper ? De ä billigt den här veckan! Kyckling också!
-Tack Jeanette för tipset!
Jamen si så där... då börjar man bli klar. En överfull kundvagn... mot kassan INGEN KÖ!!! Ja, kanske lite men va gör väl det... Där står ju Aina och berättar om hur det är att vara sjuk när tre pojkar har skollov... Ingen rast och ingen ro där inte... och så får man sig ett gott skratt.
Japp, min tur i kassa... Bettan piper in varorna - Du ha "täje" en skithuspappersförpackning för lite! Öm du inte vell betala fullt förståss...
-Kanon - springer iväg och hämtar en förp till.
- Sku du betala systeme a?
Japp...
-  989 kr... Ha du dreje medmera?
- Nej, tusan,
- 898 kr... Ta du summa?
Ja, det blir toppen! Å så är köpet klart... å betalt. MEN Fan - jag glömde köpa påsar...
- Ta en pössa du... du få väl betla den en anne dag!
-Tackar tackar...  Dagen till ära - står Ingrid och packar mina varor, önskar mig en trevlig dag. Se så, där kommer Staffan Nordin, hugger tag i mina kassar och bär ut dem till min bil som står olåst och nära till hands!
 Så kan en helt vanlig torsdagshandling gå till i Skorped...

Nu åker vi på Coop Forum:
In mot stan hittar en parkering långt från entrén men va tusan... man är ju inte handikappad så det ska väl gå.
Tar en kundvagn... Jippi... man ska ha en tia för att få loss en vagn. Skit också, måste springa och växla... drar en köplapp och står och väntar... å väntar... så blir det min tur och jag får min guldpeng. Vilket påhitt - jag hade inte tänkt sno kundvagnen direkt.
Trycker in tian och ger mig in på stans enda stormarknad... åh va mycke grejer... Nån kundterminal finns då inte att uppbringa... Går och kollar och helt plötsligt så har tiden runnit iväg... Måste skynda mig. Inte en enda känd människa. Kom på att jag inte pantat mina flaskor... Det måste jag göra, hittar väl nåt pant-system på vägen... Irrar vidare och hittar ingenting. Plockar ihop lite varor som jag tänk men mest sånt jag inte tänkt.  Fast det är ju såå billigt.
Ströbröd... vart hittar man det i denna enorma affär? Letar en personal men det går dåligt... går vidare... hittar en människa att fråga, hon pekar lite snett innåt butiken. Ja, ha... jag försöker hitta dit hennes finger pekade och så håller det på. Fortfarande står jag med mina pantflaskor - Va i helvete ska man panta nånstans?? Letar en ny personal - utan resultat. " Alla barn i målsmans sällskap får en banan" Jag skiter i att jag inte har några barn med mig, jag äter en banan iaf - Det här tog ju en fruktansvärd tid... Nu har jag fått nog, jag går mot kassan... Hur ska jag bli av med PETarna? Står i kö som är enorm... Den går i snigelfart och damen som ska handla har just glömt köpa kaffe... skickar sin man att springa iväg för att hämta. Hela kön börjar att skruva på sig och verkar måttligt irriterade... Inget har man att prata med heller...
Efter en stunds väntan så är det min tur. Inser när jag lägger upp varorna på bandet att jag har ju tam i tusan inte köpt nåt som jag verkligen behövde...
Drar mitt medmera... blir förvånad att det blev så himla dyrt. Ja, just ja, mina pantflaskor, Vart ska jag panta dem??
- Det gör du därborta... pekar mot nån vrå där toaletterna är... De skulle du gjort innan du gick in i butiken... Tänk på det nästa gång! (Nästa gång??)
Ja, ha... de va de dä... Ska börja packa mina varor - Inser FAN - Jag har glömt köpa påsar... Ursäkta, jag behöver påsar...
-2 kr st! Hur många?
Ops... just ja, jag är inte hemma nu... Tur jag hade lite småpengar i börsen, köper mina påsar, packar varorna ger mig ut till bilen som står - NÅGONSTANS på en parkering som är enorm. En stor vagn, tung som tusan... In med varor och pantflaskor...
Kommer hem utan det jag behövde men en massa annat, samt en påse stinkande PET.

----
För att göra en låååååååååååång histora kort - Det är tusan så mycket trevligare att handla i Skorped. Fast visst kan det vara kul å handla nånananstan också.
Min historia om Coop Forum är en påhittad verson... jag handlar nästan aldrig där men det har hänt och beskrivningen ligger otroligt nära sanningen! De har då ingen personal som i Skorped!

Jag säger bara DÄRFÖR!!

1 kommentar:

Emma - That´s me sa...

Skita bra! Tycker du ska skicka det till ordet är fritt i öa. =)