onsdag 22 april 2015

Själv är bäste dräng!!

Eftersom sambon är på vift å jobbar den här veckan så får man sköta det mesta själv vilket jag inte ser som nåt problem... om problemen är nåt man kan och klarar av.

Idag har det varit blåsigt och kallt och inte nog med det... regn. Ruggigt och kallt både inne och ute. MEN vad som gjorde mig lite lätt fundersam var att elementen var iskalla... ja, verkligen is!! Värmepumpen gick som den skulle men ändå kalla element... MAN anar att nåt inte står rätt till...

Jag har hört att det har gurglat i elementen lite och då brukar det ha smugit sig in luft i systemet som lätt fixas med en elementluft nyckel.

Bildresultat för luftnyckel till element
VIKTIG PRYL!!
Mycket riktigt... luft som kunnat fylla en hel ballong befann sig i elementen så då skulle väl allt vara löst... MEN icke. Fortfarande kalla element... å inte borde väl alla element vara kalla för lite luft?? eller?? Ja, man är ju ingen Ove Hedberg direkt så jag knallade ner till källaren igen... och insåg att det borde nog fyllas på med vatten i systemet... å så lufta lite till... å fylla lite mer... å så lufta tills det kom nån äcklig smörja... si så där... raka rör och då borde väl det bli varmt...
MEN när man håller på med nåt som man inte har en susning om... gjort rätt eller fel?? Ja... då blir man lite fundersam.
Startade en brasa i pannan för å få nån fart på värmen... hände ingenting... eldade lite mer och det hände fortfarande ingenting. Kanske berodde det på ett totalt iskallt värmesystem som behövde lite tid på sig.
Gatt ringa till sambon och höra om jag var på rätt spår iaf... å JAPP, jag verkar ha koll på värmesystemet - bara tålamodet som inte fanns.

Nu har jag sprungit upp och ner i källaren några gånger och efter en timme ungefär så smyger sig lite värme på elementen så jag hoppas att huset är lite varmare när vi vaknar än ikväll.

Själv är tydligen bäste dräng. Jag tror banne mig att en tjej på landet är hundra gånger händigare än en brud i stan... med risk att få bannor så är min slutsats så iaf.

Summan av denna kväll...


  • Ha alltid koll på vart elementluftnyckeln finns.
  • Se till att ha vatten i systemet
  • Ha alltid rejält med bjökved i pannrummet så det går att få varmt fort och snurr på systemet. 
Frågan är om man törs gå och lägga sig eller om man ska måste sitta eldvakt... Måste nog sprätta ner till pannan en gång till innan det är dags att hoppa i säng. 

De va nog samma trassel igår eftersom jag frös som en hund (varför säger man så). Jag va så iskall när jag skulle gå och lägga mig att jag gatt ha sockar på fötterna. Hm... mysteriet kanske är löst!!

Over and out from rörkrökare Karlström... 


Inga kommentarer: